Když to ve třídě zaskřípe, jak řešit vztahy mezi dětmi?
Když to ve třídě zaskřípe, jak řešit vztahy mezi dětmi?
Vztahy mezi dětmi jsou alfou a omegou fungující třídy. Pokud jsou v pořádku, výuka plyne, děti jsou spokojené a paní učitelka má radost z práce. Ale co dělat, když to ve třídě začne skřípat? Pojďme se spolu podívat na několik konkrétních situací, které možná znáte, a návrhy, jak je řešit.
1. Problém: ,,Nikdo s ním nechce sedět!”
Tonda je trochu pomalejší, učení mu mic nejde, často zapomíná věci doma a jeho spolužáci s ním odmítají spolupracovat. “Proč zrovna já mám sedět s Tondou? On nikdy nic neudělá!” možná slýcháte od dětí.
Jak se jako pedagog správně zachovat?
Nejdříve je potřeba zjistit, co je příčinou problému. Má Tonda opravdu potíže, nebo jde spíše o předsudky ostatních dětí? Promluvte si s ním, ale i s ostatními žáky. Poté zapojte třídu do aktivity, kde může Tonda vyniknout – například týmová hra, kde využije své silné stránky. Vymyslete Tondovi nějakou aktivitu, ve které bude oro třídu silným článkem, Snažte se zvýraznit to, co mu jde, v čem je dobrý.
Dejte mu funkci ve třídě. (Na příklad péči o tablety, zalévání kytek ve třídě, udělejte z něj svého důležitého asistenta - pomocníja. Zároveň pomáhejte v dětech budovat empatii. Zkuste s nimi zahrát scénku, kde si každý vyzkouší roli toho, kdo je odstrkovaný. Díky tomu si děti lépe uvědomí, jaké to je být v Tondově situaci.
2. Problém: ,,Pomluvy a drby"
Klára včera požádala paní učitelku, jestli by ji mohla přesadit k Zuzce, která je velmi šikovná a má z diktátů jen samé jedničky, a někdo hned rozhlásil, že je líná a chce od Zuzky opisovat. Do půl hodiny už o ní polovina třídy tvrdí, že je vypočítavá. Klára se s ostatními začne hádat a tvrdí, že to není pravda, že neopisuje!
Řešení:
Pomluvy se šíří rychle, a proto je důležité je zarazit hned na začátku. S dětmi otevřeně proberte, jak pomluvy škodí a proč je špatné mluvit o druhých za jejich zády. Navrhněte třídní pravidlo: „O druhých mluvíme jen hezky, pravdivě a k věci. Když si něco o někom myslím, nejdřív se přesvědčím, jestli je to pravda.“
Kláru podpořte tím, že ji veřejně pochválíte za něco, co se jí podařilo. Pokud to situace dovolí, využijte tento případ jako poučení pro celou třídu, aby si děti uvědomily, že jejich slova mohou ostatním ublížit.
3. Co když někdo začne tvrdit: ,,Ona mě šikanuje!”
Lucka si stěžuje, že Anička jí bere svačiny, schovává věci a ponižuje ji před ostatními. Situace trvá už delší dobu, ale Lucka ji poprvé přiznala.
Jak to řešit?
Šikanu nesmíme podceňovat. Nejprve si promluvte s Luckou – jak dlouho situace trvá, co přesně Anička dělá a proč si myslí, že se to děje. Poté si zavolejte Aničku, ale bez obvinění. Zeptejte se jí, jak situaci vnímá ona. Pokud se ukáže, že jde skutečně o šikanu, zapojte rodiče obou dětí a nabídněte pomoc (například školního psychologa). V celé třídě můžete následně uspořádat diskuzi na téma přátelství, respekt a důležitost spolupráce. Dětem ukažte, že hranice chování nastavujete vy a šikanu nebudete tolerovat.
4. Vždy mysleme na to, že prevence je klíčem k dobré atmosféře v dětském kolektivu.
Než se něco pokazí, dá se mnoha problémům předejít. Do třídnických hodin, hodin českého jazyka nebo prvouky zařaďte HRY na posílení vztahů. Například ,,Pavučinu přátelství.” Že ji neznáte? Děti posaďte do komunitního kruhu a sedněte si k nim. Vyndejte klubko vlny nebo provázku. Děti si hází klubíčko provázku a každý, kdo ho chytí, řekne něco hezkého o někom jiném. Na konci vznikne krásná pavučina, která symbolizuje, jak jsme všichni propojeni a jak je každý článek pavučiny důležitý, aby držela pohromadě.
Sama často používám metodu komunitního kruhu i k jiným aktivitám, protože děti společná práce v něm zceluje.
Nastavte si třídní pravidla chování, která budou děti samy ochotné respektovat. Skvělé je, když pravidla tvoříte pro třídu společně, protože pak je děti snáze přijmou. Naučte děti říkat: ,,Nedělej mi to, nelíbí se mi to."
Při třídnických hodinách mají děti možnost sdílet, co je těší nebo trápí. Pomáhá to odhalit malé problémy dříve, než se z nich stanou velké.
Snažte se trávit co nejvíce času s dětmi o přestávkách a nezavírejte se do kabinetů. Budete mít možnost sledovat vztahy a chování dětí i mimo aktivní výuku při hodinách, kdy se cítí pod větší kontrolou.
Povídejte si s dětmi a naslouchejte jim. Projevujte empatii k jejich malým dětským starostem.
Budujte si s dětmi přátelský vztah. Vztahy ve třídě jsou totiž jako živý organismus, který potřebuje péči. Když se o ně budeme starat, odmění se nám klidnou a přátelskou atmosférou a v takové třídě se nám všem bude hezky učit!
Tak hodně štěstí!
(PRIMAUCA)